Αυτήν την εβδομάδα θα αλλάξουμε λίγο μοτίβο. Από τη μεριά μου θα προσφέρω εικόνες και τις περισσότερες σκέψεις θα τις αφήσω σε εσάς. Άλλωστε μου αρέσει η ιδέα να βουτάμε την αισθητική μας σε νέα ερεθίσματα και να περιμένουμε να δούμε πόσο θα την μουλιάσουν. Δεν προκαλούμε εμείς την εικόνα, αλλά της δίνουμε χρόνο, ώστε να δούμε τι θα μας κάνει εκείνη.

hartis1

Τις προηγούμενες μέρες έπεσα πάνω στους χάρτες που βλέπετε. Γενικά, έχω μία αγάπη για τους παλαιούς χάρτες, τους ζωγραφισμένους στο χέρι και όσους παρουσιάζουν κάποια ιδιαιτερότητα. Το ιδιαίτερο με αυτούς είναι ότι αποτελούν χάρτες- γελοιογραφίες του μεσοπολέμου που εκδόθηκαν το 1914-15.

Οι δημιουργοί αυτών προέρχονται από την Ολλανδία, την Γερμανία και την Αγγλία. Μπορείτε να εντοπίσετε κατά περίπτωση την διαφορετική στάση που φαίνεται οι χώρες να τηρούν, αναλόγως της εθνικότητας του δημιουργού. Σε κάποιους Γερμανία και Αυστροουγγαρία εμφανίζονται επιτιθέμενες και δυνατές, ενώ αλλού φαίνεται να υποχωρούν υπό την πίεση των υπολοίπων.

hartis2

hartis13

Έτσι, μπορούμε να εντοπίσουμε την Ρωσία να εμφανίζεται ως οδοστρωτήρας, ως αρκούδα ή άλλοτε ως πότης τσάρος, την Γερμανία ως γεράκι, τη Βρετανία ως μπουλντόγκ, τη Γαλλία ως κανίς και την Ελλάδα ως – τί άλλο;- τσολιά, για να αναφέρουμε μερικά παραδείγματα.

Πάντως, αν και οι καρικατουρίστικες απεικονίσεις έχουν το δικό τους ενδιαφέρον, αφού μας επιτρέπουν να προσεγγίσουμε την mainstream άποψη της εποχής σε συγκεκριμένους χώρους, πρέπει να έχουμε επίγνωση πως η ιστορική αλήθεια απαιτεί ενδελεχέστερη διερεύνηση. Αυτό το καταλαβαίνουμε, αν φανταστούμε μελλοντικά κάποιον να προσπαθεί να λάβει εικόνα του σημερινού ελληνικού κοινωνικο-οικονομικού γίγνεσθαι στο μέλλον από την μελέτη γερμανικών εντύπων (ονόματα δεν λέμε, οικογένειες δεν θίγουμε!). Η σάτιρα κρύβει μεγάλες αλήθειες, αλλά μπορεί και να τις αποκρύψει άλλοτε.

hartis22

Προς τέρψιν σας, ο σύνδεσμος στον οποίον μπορείτε να βρείτε τους χάρτες που εμφανίζονται εδώ και μερικούς ακόμη σε μεγάλη ανάλυση και να τις μελετήσετε.

Φωτογραφίες από εδώ. 

Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.

Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.

[fbcomments width="100%" count="off" num="5"]

About The Author

Ο Αλέξανδρος είναι Ιστορικός της Τεχνολογίας, υποψήφιος διδάκτορας και ερευνητής στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έχει ασκηθεί σε κρατικούς νομοθετικούς και γνωμοδοτικούς θεσμούς, ενώ ασχολείται ενεργά με προγράμματα μη-τυπικής εκπαίδευσης. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν την πρόσφατη Ιστορία της Αγροτικής Πολιτικής στην Ελλάδα, τις Τεχνολογικές Μεταβάσεις στον Αγροδιατροφικό τομέα, τα τεχνο-επιστημονικά δίκτυα ειδημοσύνης και γενικότερα την αλληλεπίδραση του τεχνολογικού και του κοινωνικού. Στον ελεύθερο χρόνο του κυνηγάει εικόνες από πόλεις της Ευρώπης, απλώνει τα βήματά του σε νέους προορισμούς και χώνεται σε δίσκους και αρχεία, ψάχνοντας καλή μουσική.

Related Posts

//