Στη μόδα υπάρχουν τάσεις που συχνά έρχονται και παρέρχονται. Μερικές όμως δεν πεθαίνουν ποτέ. Τα jeans είναι σίγουρα από αυτές.

Το ένδυμα – σύμβολο των νέων, από τα cowboys της Άγριας Δύσης μέχρι τα skinny boys των σημερινών μεγαλουπόλεων, έχει ενσωματωθεί σε κάθε κοινωνική και μουσική κουλτούρα και έχει φορεθεί από ανθρώπους κάθε κάστας και ιδεολογίας. Εμείς ξεσκονίζουμε την ιστορία του και θυμόμαστε την πορεία του στις δεκαετίες, μέχρι την σημερινή κυριαρχία του στο street style των Ελλήνων, και όχι μόνο.

Με λένε Denim
Το ύφασμα denim κατασκευάστηκε για πρώτη φορά στη γαλλική πόλη Nimes, από την οποία πήρε και το όνομα του. Όμως, το 1853, στο San Francisco ο Levi Strauss ξεκίνησε να το εμπορεύεται μαζικά. Λίγο αργότερα συνεταιρίστηκε με τον ράφτη Jacob Davis και έφτιαξαν το πρώτο jean παντελόνι με ανθεκτικές ίνες, αντίστοιχο των σημερινών, που έμελλε να διαμορφώσει το μέλλον της urban μόδας και να γίνει ένα σύμβολο του στυλ. Τις πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα, τα jeans ήταν ρούχα που φόραγαν οι εργάτες και τα κατώτερα οικονομικά στρώματα, ενώ διάσημα ήταν επίσης και στους κύκλους που φλέρταραν με την παρανομία. Αυτό έμελλε σύντομα να αλλάξει.

denim2
Rock n’ Roll, Mπριγιαντινη και Blue Jeans
Οι ιστορικές εξελίξεις μετά τον β’ Παγκόσμιο Πόλεμο ανάγκασαν τις γυναίκες να βγουν στην αγορά εργασίας. Εκείνες απαίτησαν να φοράνε ενδύματα που να είναι τόσο βολικά όσο αυτά των ανδρών. Η Coco Chanel ήταν η πρώτη γυναίκα που τόλμησε να το φορέσει γύρω στο 1925, ενώ 20 χρόνια μετά όλες οι γυναίκες κατέκτησαν το δικαίωμα να φοράνε ανδρικά jeans. Τα 50s ήρθαν απλά να επιβεβαιώσουν αυτό που όλοι ήξεραν. Τα jeans δεν είναι απλά μια μόδα, αλλά μια δήλωση στυλ με χαρακτήρα διαχρονικό. Τα blue jeans, συνδυασμένα με ένα λευκό t-shirt πήραν μαζική διάσταση από τότε που τα φόρεσε ο James Dean στην ταινία “Rebel without a Cause” και η νεανική επανάσταση είχε πλέον βρει τη στολή της. Ο Marlon Brando στο “The Wild One” με τα jeans και το κλασσικό perfect leather jacket του, αλλά και το ανάλογο στυλ του Elvis έντυσαν τους νέους της δεκαετίας, ενώ τα jeans συνδέθηκαν με το rock ‘n roll και ήκμασαν μαζί.

james-dean-jeans-auctioned-heritage410 Μαλλιά αφάνα, λιβάδια και jeans
Το φεστιβάλ του “Woodstock” έδειξε σε όλο τον κόσμο πως τα παιδιά των λουλουδιών είναι μια μαζική νεανική κουλτούρα των 60s και πως οι καμπάνες είναι τόσο αγαπημένες σε αυτούς, που έχουν πάρει διαστάσεις στολής για τους hippies. Όσες ντουλάπες και αν άνοιγε κάποιος στα 60s και στα 70s θα έβρισκε jeans καμπάνες. Ο Robert Plant των Led Zeppelin είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα με τις στενές jean καμπάνες του, οι οποίες κατέληγαν σε ένα εξωφρενικό μεγάλο άνοιγμα. Για ακόμα μια φορά, το εν λόγω ένδυμα κατάφερε να εκφράσει ένα ολόκληρο μουσικό και κοινωνικό κίνημα.

denim1
Ρόδα, τσάντα και jeans
Στις αρχές του 1980 οι καμπάνες στάλθηκαν στην πυρά της μόδας, όταν το punk κίνημα τις ξόρκισε εκεί για πάντα. Αλλά το denim χρησιμοποιήθηκε και πάλι ως το ένδυμα – λάβαρο της νέας δεκαετίας. Εφαρμοστά jeans με παραμάνες, σκισίματα, ξεβάμματα και σε πολλά, πολλά χρώματα έκαναν την εμφάνιση τους. Και καθώς η δεκαετία έφτανε στο τέλος της, τα jeans φάρδαιναν, μέχρι που το κλασσικό κόψιμο του Levi’s 501 έγινε trend χάρη στον Kurt Cobain και το grunge. Έτσι τα 90s φαινόταν ότι θα διατηρούσαν την ίσια γραμμή των jeans, με οίκους όπως ο Calvin Clein και ο Dior να λανσάρουν αντίστοιχες σειρές και να έχουν κλασσική αξία. Προς το τέλος των 90s, η urban κουλτούρα και το hip-hop επέβαλαν τα baggy jeans. Στενά στη μέση, με μπατζάκια όπου θα έπαιρνε κανείς όρκο ότι χωρά και δεύτερος αποχαιρέτησαν την τελευταία δεκαετία του 20ου αιώνα. Σήμερα δεν υπάρχει κανένας οίκος μόδας που να μην έχει σειρά από jeans ενώ σε πολλές περιπτώσεις αυτές οι σειρές συντηρούν οικονομικά όλο τον οίκο.

Jeans για πάντα

Στη δεκαετία που διανύουμε εμείς, όλες οι τάσεις εμπνέονται από τις περασμένες, χωρίς να υπάρχει ίχνος καινοτομίας. Έτσι μετά από μια μικρή αναβίωση της καμπάνας, που ευτυχώς για όλους πέθανε πριν καν το συνειδητοποιήσουμε, τα skinny jeans ήρθαν μαζί με το indie rock και τη μόδα των vintage. Η Cheap Monday είναι ένας σύγχρονος μύθος του jean, ενώ vintage κομμάτια της Diesel και άλλων brands που η ιστορία τους συνδέεται άρρηκτα με τα jeans πωλούνται σε πολύ υψηλές τιμές. Η τελευταία τάση είναι το rockabilly look, που πρακτικά σημαίνει skinny jeans με ρεβέρ στο τελείωμα του παντελονιού, ώστε να φαίνεται ο αστράγαλος. Θρυλικά μοντέλα της Levi’s επαναλανσάρονται στην αγορά και κάθε flea market και  bazaar είναι ένα μικρό νησί θησαυρών για τους λάτρεις του denim, που όσο και αν περάσουν τα χρόνια φαντάζει αειθαλές και αιώνιο. Λογικό, αν αναλογιστεί κανείς ότι τα jeans ήταν πάντα ένα ένδυμα για τις μάζες, ανθεκτικό, κλασσικό και φθηνό, ώστε να μπορούν να το αποκτήσουν όλοι.

 

Κάτια Γεωργουλά

 

Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.

Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.

[fbcomments width="100%" count="off" num="5"]
//