25 Απρίλη 1917, σχεδόν έναν αιώνα πριν, γεννιέται η λεγόμενη «Πρώτη Κυρία του τραγουδιού», Ella Fitzgerald. Γνωστή για την καθαρότητα και την εφηβική απαλότητα της φωνής της, μετρά εξήντα ολόκληρα χρόνια στη δισκογραφία μέχρι το θάνατο της το 1996 (το τελευταίο της άλμπουμ, All that Jazz, είχε κυκλοφορήσει το ’89). Υπήρξε από τις πιο αγαπημένες τζαζ μορφές τόσο πέρα από τον Ατλαντικό, όσο και στην Ευρώπη όπου πραγματοποιούσε συχνές εμφανίσεις. Η καριέρα της και πολλές πτυχές της ζωής της είναι ήδη αρκετά γνωστές στους φαν της μουσικής της. Το 3pointmagazine αποτίει φόρο τιμής στη σπουδαία καλλιτέχνιδα, με κάποιες από τις πιο σπάνιες ηχογραφήσεις της και όχι τόσο γνωστό φωτογραφικό υλικό.
Η Ella Fitzgerald διασκευάζει Nancy Sinatra, σε μια ζωντανή εμφάνιση στο Greek Theatre του Los Angeles το 1966. Το κομμάτι αποτελεί σπάνιο single το οποίο κυκλοφόρησε από την εταιρεία της ίδιας της καλλιτέχνιδας, Salle Label (Salle = Ella’s, δηλαδή της Ella). Περιέχεται και στο άλμπουμ Live At The Greek.
Η Ella εμφανίζεται το 1965 στην εκπομπή του BBC “Show of the Week”. Ερμηνεύει το Boy from Ipanema, σε μια εκτέλεση που μπορεί να βρεθεί μόνο με πολύ προσπάθεια, εκτός αν έχεις πρόσβαση στα αρχεία του BBC.
Η Ella Fitzgerald και η Marilyn Monroe συζητούν σε διπλανά καθίσματα. Δεν είναι γνωστή ούτε η εκδήλωση ούτε ο λόγος που έφερε κοντά τις δυο γυναίκες, το μόνο σίγουρο είναι πως δυο διαφορετικά αισθησιακά στάνταρ (του «κορμιού» και της «φωνής») συνυπάρχουν χωρίς «κενά».
Με τον αγαπημένο συνεργάτη και φίλο της, Louis Armstrong ηχογράφησε πλήθος τραγουδιών, τα οποία κυκλοφόρησαν είτε σε ολοκληρωμένα άλμπουμ, είτε σε μορφή single. Εδώ σε μία από τις… ανάλαφρες στιγμές στο στούντιο.
Στη μακρόχρονη καριέρα της η Βασίλισσα της Τζαζ κυκλοφόρησε μόλις έναν δίσκο κάντρι, με τον τίτλο Misty Blue. Από αυτόν ξεχωρίζει το Born to Lose. Πλέον θεωρείται σπάνιο. Μάλιστα, ο uploader του συγκεκριμένου βίντεο τονίζει πως βρήκε το LP σε ένα παλαιοπωλείο έναντι μόλις 25 cents.
Έτος 1970. Η Ella Fitzgerald βρίσκεται στην Ιταλία, και πραγματοποιεί και μια ζωντανή εμφάνιση στη RAI (ιταλική δημόσια τηλεόραση). Μάλιστα, εκείνον τον καιρό δεν είχε συμβόλαιο με κάποια εταιρεία, παρ’ όλα αυτά, ερμηνεύει ιδανικά το Crazy Rhythm, σε μια εκτέλεση που δεν υπάρχει πουθενά, παρά μόνο σε αυτό το βίντεο και (αν δεν έχει χαθεί) στα αρχεία της RAI.
Ο William Gotlieb φωτογραφίζει την Πρώτη Κυρία του Τραγουδιού, στη Νέα Υόρκη το Νοέμβριο του 1946. Η φωτογραφία περιλαμβάνεται στο βιβλίο του φωτογράφου The Golden Age of Jazz, μαζί με άλλο σπάνιο και μη φωτογραφικό υλικό καλλιτεχνών όπως οι Billie Holiday, Nina Simone, Louis Armstrong κ.ά.
Άλλη μια, πιο πρόσφατη, φωτογραφία του μοναδικού δίδυμου Fitzgerald – Armstrong, οι οποίοι έχουν γράψει τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στο χώρο της μουσικής γενικότερα. Και για το τέλος, ένα ηχητικό ντοκουμέντο των δυο τους, όχι τόσο γνωστό όσο άλλα. Προσθέτουν άλλη μια διασκευή στις χιλιάδες του σπουδαίου Summertime, με το δικό τους μοναδικό τρόπο. Για την ιστορία, το τραγούδι είναι γραμμένο από τον George Gershwin για την όπερα Porgy and Bess (1935) και μετρά περισσότερες από 25 χιλιάδες ηχογραφημένες διασκευές, πιο γνωστές εκ των οποίων από τη Janis Joplin και τη Billie Holiday.
Υ.Γ. Προτείνετε ελεύθερα κι άλλο σπάνιο υλικό ώστε να συμπεριληφθεί στο αφιέρωμα.
Διάβασε ακόμη:
Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.
Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.