“Η επιχείρηση επιδόθηκε σε έναν αγωνιώδη αγώνα δρόμου για να πείσει πως η αιτία του κλεισίματος του καταστήματος Ιωαννίνων είναι οι «παράλογες» απαιτήσεις μιας μικρής μερίδας των εργαζομένων”, σημειώνει η Συνέλευση Βάσης Εργαζομένων Διανομέων Ιωαννίνων και εξηγεί αναλυτικά πώς έχει πραγματικά η κατάσταση.
Το κείμενο του Σωματείου Βάσης
Στα μέσα Οκτωβρίου 2019 οι οκτώ από τους οκτώ ντελιβεράδες (!) της Pizza Fan Ιωαννίνων κάλεσαν σε meeting την εργοδοσία και της κατέθεσαν γραπτώς τα αιτήματά τους, τα οποία δεν ήταν τίποτα περισσότερο από την πλήρη εφαρμογή της εργατικής νομοθεσίας, όπως αυτή διαμορφώθηκε και με τον τελευταίο νόμο 4611/19. Ήτοι, πλήρης ασφάλιση για όλες τις ώρες εργασίας, αποζημίωση για νυχτερινή και κυριακάτικη εργασία, καταβολή υπερωριών, κάλυψη βενζίνης και εξόδων χρήσης/συντήρησης δικύκλου (ν. 4611/19). Την Πέμπτη 17/10/19 οι εργαζόμενοι ανέμεναν την απάντηση για την ικανοποίηση των αιτημάτων.
Στη συγκεκριμένη συνάντηση δεν παραβρέθηκε ο ιδιοκτήτης του franchise, αλλά ο διευθυντής της Pizza Fan σε πανελλαδικό επίπεδο και ο επιθεωρητής καταστημάτων της Pizza Fan βορειοδυτικής Ελλάδας. Σε πρώτο χρόνο ενημέρωσαν πως το κατάστημα επιστρέφει και πάλι στα χέρια της μητρικής (σ.σ. ο πράκτορας ανέλαβε στις 28/08/19) και ζητήθηκε από τους διανομείς να κάνουν υπομονή μια εβδομάδα για τα διαδικαστικά. Αρνήθηκαν κατηγορηματικά να καλύψουν τα έξοδα κίνησης (νομική τους υποχρέωση βάσει της εγκυκλίου «Οδηγίες εφαρμογής του αρ.56 του ν.4611/19»), διατίθενται να δηλώνουν στο ΙΚΑ το 70-80% των πραγματικών ωρών απασχόλησης και αντιπρότειναν να στριμωχτούν οι νόμιμες προσαυξήσεις και τα επιδόματα σε μια φιξ αποζημίωση των 4,50 ευρώ/ώρα. Επιπλέον παρέπεμψαν σε ένα αόριστο μέλλον την κάλυψη των Μέσων Ατομικής Προστασίας. Έδωσαν περιθώριο στους διανομείς για απάντηση τη Δευτέρα 21/10/2019.
Πριν οι διανομείς αποστείλουν τις νέες τους θέσεις, δηλαδή εάν συμφωνούν ή εάν διαφωνούν ή εάν έχουν κάποια αντιπρόταση, ώστε να βρεθεί μια μέση λύση, τούς ανακοινώθηκε τηλεφωνικώς -Δευτέρα 21/10/19 νωρίς το πρωί- η πλήρης αναστολή των λειτουργιών του καταστήματος και η απόλυση του συνόλου των εργαζομένων (8 άτομα στην κουζίνα και 8 στη διανομή). Αξίζει να σημειωθεί πως τα τηλεφωνήματα γίνανε από τον επιθεωρητή καταστημάτων της Pizza Fan βορειοδυτικής Ελλάδας και όχι από τον εργοδότη και ιδιοκτήτη του καταστήματος!
Η επιχείρηση επιδόθηκε σε έναν αγωνιώδη αγώνα δρόμου για να πείσει πως η αιτία του κλεισίματος του καταστήματος Ιωαννίνων είναι οι «παράλογες» απαιτήσεις μιας μικρής μερίδας των εργαζομένων. Έφτασε μάλιστα στο σημείο να διακινεί διαδικτυακά την επίσημη θέση της, την οποία και παραθέτουμε. Όμως, τα δεδομένα συγκλίνουν πως μεθοδευμένα η Pizza Fan απαξίωσε το κατάστημα Ιωαννίνων, καθώς τις τελευταίες δυο εβδομάδες λειτουργίας δεν εξυπηρετούσε μεγάλο μέρος της πόλης, μειώνοντας τεχνητά τον τζίρο. Υποπτευόμαστε πως η μητρική εταιρία, στο ονομά του franchisee, επιδιώκει να απαλλάξει το κατάστημα Ιωαννίνων από τους διεκδικητικούς διανομείς, να κλείσει το κατάστημα εν είδη lock out και να το ξαναανοίξει σε σύντομο χρονικό διάστημα, συνεχίζοντας να μην εφαρμόζει τις επιταγές της εργατικής νομοθεσίας.
Αφήνουμε σε εσάς να κρίνετε έαν τα αιτήματα του συνόλου των διανομέων είναι παράλογα κι αν πράγματι μπορούν 2 άνθρωποι να κατηγορηθούν για την απώλεια 16 συνολικά θέσεων εργασίας, αλλά επιτρέψτε μας να θέσουμε τα εξής ερωτήματα:
Η μικρή ομάδα εργαζομένων είναι το σύνολο των διανομέων του καταστήματος;
Οι παράλογες απαιτήσεις, στην Ελλάδα του 2019, είναι να ζητάς να δουλέψεις με όσα ορίζει ο νόμος;
Τον Μάιο η Pizza Fan υποσχότανε στους εργαζόμενους της ότι η παράδοση του καταστήματος των Ιωαννίνων σε franchisee θα γίνει χωρίς να αλλάξει το οτιδήποτε. Παρόλα αυτά οι συμβάσεις που καλέστηκαν να υπογράψουν οι εργαζόμενοι με τον franchisee ήταν ακόμα μικρότερες από τις ήδη λειψές που αντιστοιχούσαν στα πραγματικά τους ωράρια εργασίας ενώ εργάζονταν για την μητρική. Αποτελεί αυτό «εύρυθμη λειτουργία»;
Πως διατείνεται η Pizza Fan ότι σέβεται τα δικαιώματα των εργαζομένων της, τη στιγμή που δεν εφαρμόζει την εργατική νομοθεσία; Ούτε την πρόσφατη (4611/19), ούτε την παλαιά;
Πως βγαίνει η Pizza Fan και λέει ότι δεν υπήρχαν περιθώρια διαπραγμάτευσης και επικοινωνίας, όταν τα παραπάνω αιτήματα κοινοποιήθηκαν στον εργοδότη σε συνάντηση που ζήτησαν οι ίδιοι οι διανομείς, ενώ θα μπορούσαν κάλλιστα να προβούν σε καταγγελίες στην Επιθεώρηση Εργασίας, χωρίς πολλές κουβέντες, καλυπτόμενοι μάλιστα από τον νόμο;
Πως γίνεται η Pizza Fan να κλείνει το κατάστημα Ιωαννίνων, την ώρα που αναζητά προσωπικό με αγγελία στη βιτρίνα;
Γιατί η Pizza Fan, αφού θέλει να διατηρεί άριστες σχέσεις με το προσωπικό της, δεν ενημέρωσε ότι το κατάστημα θα κλείσει ώστε οι εργαζόμενοι σε αυτό να έχουν το χρονικό περιθώριο να αναζητήσουν κάπου αλλού εργασία;
Πιστεύουμε πως αυτό που ουσιαστικά φοβήθηκε η Pizza Fan είναι η αποφασιστικότητα των 8 διανομέων, που σε περίπτωση επιτυχίας σχετικά με τα «λογικά» -βάσει νόμου- αιτήματά τους, θα άνοιγαν το δρόμο για καθολική εφαρμογή της εργατικής νομοθεσίας στο σύνολο των καταστημάτων της σε όλη την Ελλάδα. Αντιλαμβάνεται κάθε ευφυής άνθρωπος πως μπροστά στην κερδοφορία της, η Pizza Fan δε λογαριάζει 16 οικογένειες.
Προφανώς, θα έλεγε κάποιος, αφού δε λογαριάζει ολόκληρες νομοθεσίες.
Μένει σε εμάς να αποδείξουμε πως το μόνο που θα πρέπει να λογαριάζουν τα αφεντικά είναι η μαχητικότητα και η αποφασιστικότητα μας…
υ.γ. Οι εξελίξεις τρέχουν, μείνετε συντονισμένοι/ες
Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.
Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.