Γράφει ο Μιχάλης Κατσούρης
Χωρίς αμφιβολία, ένα από τα επιδραστικότερα μέσα στην ανθρώπινη ιστορία είναι το μέσο του κινηματογράφου. Από όλα τα μαζικά οπτικοακουστικά μέσα, ο κινηματογράφος έχει τη μεγαλύτερη δυναμική και απήχηση στο κοινό του, προσφέροντας μια βαθύτερη ταύτιση με τους πρωταγωνιστές και τη δράση που διαδραματίζεται στην οθόνη, βαθύτερη από κάθε άλλο μέσο.
Το σινεμά μπορεί να κάνει τους θεατές του να γελάσουν, να κλάψουν, να φωνάξουν, να ερωτευθούν ή να κοιμηθούν, με λίγα λόγια έχει τη δυνατότητα να προκαλέσει μια άμεση συναισθηματική σύνδεση του θεατή με το προϊόν που προβάλει.
Η αρχή της σχέσης του σινεμά με την γιορτή των Χριστουγέννων χρονολογείται στα τέλη του 19ου αιώνα, όπου προβλήθηκε η ταινία “Santa Claus” (1898), μια ασπρόμαυρη, βουβή ταινία διάρκειας λίγο μεγαλύτερης των 60 δευτερολέπτων.
Στην ταινία του George Albert Smith, ο Άγιος Βασίλης επισκέπτεται το σπίτι δυο μικρών παιδιών από την καμινάδα, τους παραδίδει τα δώρα τους και εξαφανίζεται. Το όνειρο κάθε παιδιού δηλαδή.
Από τότε, οι Χριστουγεννιάτικες ταινίες έχουν αλλάξει κατά πολύ. Το πρώτο ξέσπασμα της παραγωγής Χριστουγεννιάτικων κινηματογραφικών έργων κάνει την εμφάνισή του στις αρχές της δεκαετίας του ’40 στις Η.Π.Α
Με τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο στον ορίζοντα, η βιομηχανία του Hollywood διέκρινε την ανάγκη ενός είδους κινηματογράφου που θα έδινε ελπίδα στον κόσμο που ένιωθε τον πόλεμο όλο και πιο κοντά του.
Ταινίες εκείνης της εποχής όπως οι: ‘’Holiday Inn’’ (1942) και ‘’Meet me in St. Louis’’ (1944), αποτυπώνουν τις ιδανικές γιορτές με όρους οικογενειακούς και συντροφικούς και όχι τόσο θρησκευτικούς. Το οποίο, είναι λογικό αν αναλογιστούμε την εποχή και τις συναισθηματικές ανάγκες των πολιτών που έβλεπαν τους αγαπημένους τους να πηγαίνουν στον πόλεμο. Δεν είναι τυχαίο ότι αυτές οι ταινίες ήταν αρκετά δημοφιλείς ανάμεσα στις τάξεις των στρατιωτών.
Ο ρόλος των ταινιών αυτών εκείνη την χρονική περίοδο ήταν να δώσουν κουράγιο στον κόσμο, αναπαριστώντας ένα τέλειο μέλλον όπου όλα έχουν πάει καλά και οι οικογένειες έχουν επανενωθεί με τα αγαπημένα τους πρόσωπα.
Αυτή η ιδανική προοπτική που προσφέρει το Χριστουγεννιάτικο είδος , είναι που το κάνει ακόμα και σήμερα τόσο δημοφιλές σε κοινό όλων των ηλικιών, για αρκετούς η παρακολούθηση των συγκεκριμένων ταινιών αποτελεί ενός είδους τελετής κάθε χρόνο ίδια εποχή.
Σύμφωνα με τον ανθρωπολόγο Bobby Alexander, το νόημα της τελετής είναι να φέρνουν πιο κοντά την ανθρώπινη με την υπερβατική φύση του ανθρώπου. Όπως στις θρησκευτικές τελετές οι πιστοί έρχονται σε επαφή με την παρουσία του Θεού, έτσι και το Χριστουγεννιάτικο σινεμά λειτουργεί ως τελετή, που αντί όμως να φέρει το κοινό σε επικοινωνία με την υπερβατική δύναμη της πίστης, περιορίζεται σε κάτι πιο κοσμικό όπως οι έννοιες της συντροφικότητας, της θαλπωρής κ.α.
Το επόμενο ξέσπασμα του Χριστουγεννιάτικου είδους στην κινηματογραφική βιομηχανία, εντοπίζεται της δυο τελευταίες δεκαετίες του προηγούμενου αιώνα.
Το ενδιαφέρον αυτής της περιόδου ταινιών είναι ότι αλλάζει η χρήση των Χριστουγέννων εντός του φιλμικού κειμένου. Σαφώς και πάλι υπήρχαν ταινίες που αφορούσαν αμιγώς τα Χριστούγεννα αλλά οι περισσότερες ταινίες τα χρησιμοποιούσαν ως φόντο στη πλοκή τους.
Εδώ, αξίζει να σημειωθεί ότι αν υπάρχουν δύο κύρια γνωρίσματα που χαρακτηρίζουν τις Χριστουγεννιάτικες ταινίες είναι ότι: 1) Η πλοκή τους διαδραματίζεται την εορταστική περίοδο και 2) κατά τη διάρκεια των εορτών η ζωή ενός από τους πρωταγωνιστές ή παραπάνω αλλάζει ριζικά. Έτσι ταινίες όπως το “Die Hard” (1984) ή το “Home Alone” (1990), παρόλη την ετερογένεια τους, μπορούμε να πούμε ότι και οι δύο ανήκουν στο συγκεκριμένο είδος. Αυτή η αλλαγή στο ύφος των Χριστουγεννιάτικων ταινιών είναι αυτή που τις έχει κάνει καθολικά αποδεκτές. Από ανθρώπους από ποικίλα πολιτισμικά υπόβαθρα.
Τα Χριστούγεννα έγιναν θεματικός πόλος έλξης δημιουργών και παραγωγών επειδή το πως περνάει καθένας τις γιορτές φανερώνει πολλά για την κοινωνία στην οποία βρίσκεται. Επίσης, οι ταινίες τους θα είχαν μια διαρκή επίδραση στην κάθε κοινωνία και συν τα χρόνια θα σχημάτιζαν την οπτική των σύγχρονων πολιτών για τη γιορτή των Χριστουγέννων.
Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.
Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.