8 φωτορεπόρτερ, 140 φωτογραφίες, το ταξίδι όμως ένα και αφορά τους μετακινούμενους πληθυσμούς, τους χιλιάδες πρόσφυγες που πέρασαν από ελληνικό έδαφος με την ελπίδα να φτάσουν σε κάποια χώρα της Βόρειας Ευρώπης και να ξαναχτίσουν τη ζωή τους εκεί, μακριά από τον πόλεμο και τον θάνατο.
Μέσα από τον φακό του Γιάννη Μπεχράκη, του Αλκη Κωνσταντινίδη, του Γιώργου Μουτάφη, του ‘Αγγελου Τζωρτζίνη, του Enri Canaj, της Μυρτούς Παπαδοπούλου, του Ορέστη Σεφέρογλου και της Χλόης Κριθαρά – Devienne, γινόμαστε μάρτυρες του ταξιδιού των προσφύγων από τη θάλασσα του Αιγαίου μέχρι τον φράχτη και τα κλειστά σύνορα της Ειδομένης.
Τρεις λέξεις, τρεις ενότητες, τρεις σταθμοί αποτυπώνουν το ταξίδι των προσφύγων.
Είσοδος: Η φωτογραφία του Γιάννη Μπεχράκη ξεκινά την αφήγηση του δυσκολότερου ταξιδιού. Αύγουστος 2015. Μία βάρκα γεμάτη πρόσφυγες στα ανοικτά του Αιγαίου. Η μηχανή χαλάει και το λιμενικό φθάνει για να διασώσει τους ανθρώπους που ξεκίνησαν από τις τουρκικές ακτές με την ελπίδα αλλά και το φόβο να τους κυριεύει.
Θα καταφέρουν να διασχίσουν τη θάλασσα; Θα καταφέρουν να φθάσουν ζωντανοί; Ερωτηματικά που παραμένουν μέχρι να πατήσουν το πόδι τους σε ελληνική γη.
Άνθρωποι που πλήρωσαν ένα σωρό λεφτά για να επιβαβασθούν σε ένα σαπιοκάραβο και να φτάσουν στην δική τους «γη της επαγγελίας», την Ευρώπη. Η είσοδος τους ενέχει τόσο την ανακούφιση όσο και την οδύνη. Ανακούφιση για όσους πάτησαν ζωντανοί το πόδι τους στις ελληνικές ακτές και οδύνη για όσους χάθηκαν στα νερά του Αιγαίου…
Από τα ηχεία μπορείς να ακούσεις τις φωνές των ίδιων των προσφύγων. Κραυγές χαράς αλλά και πανικού στην προσπάθειά τους να αποβιβαστούν από τις βάρκες και να φτάσουν στην ακτή.
Σφυρίγματα, χειροκροτήματα από τη μια, κλάματα παιδιών και μοιρολόγια από την άλλη. Δυο διαστασεις του ίδιου δράματος. Μέσα στις φωνές ακούς κι ένα «Ευχαριστώ Ελλάδα», μισά αγγλικά, μισά αραβικά.
Παραμονή: Ο δεύτερος σταθμός του ταξιδιού ενέχει το στοιχείο της στασιμότητας αλλά και της απελπισίας. Χιλιάδες πρόσφυγες περιμένουν στην ουρά για την ταυτοποίησή τους, περιμένουν στην ουρά για μια μερίδα φαγητού, περιμένουν για τη σωτήρια τους.
Από τα κέντρα κράτησης και τα κέντρα προσωρινής φιλοξενίας μέχρι τους πρόχειρους καταυλισμούς στα νησιά και στην πλατεία Βικτωρίας, οι πρόσφυγες περιμένουν. Κι αυτή η αναμονή γεννά αγωνία, απογοήτευση και αγανάκτηση. Συναισθήματα που αποτυπώνεται ανάγλυφα και στα πρόσωπά τους.
Μια σκηνή της Ύπατης Αρμοστείας που φιλοξένησε χιλιάδες πρόσφυγες στη Χίο, τώρα φιλοξενεί τις μνήμες τους από αυτό το ταξίδι.
Έξοδος: Ειδομένη. Ο τρίτος και τελευταίος σταθμός του ταξιδού στην Ελλάδα. Ταυτισμένος με την μεγάλη έξοδό τους. Μια έξοδο προς την αξιοπρέπεια, προς την ελευθερία, προς την ελπίδα.
Μέσα στις λάσπες της Ειδομένης γεννήθηκε η ελπίδα για τους χιλιάδες που κατάφεραν να περάσουν και να προχωρήσουν στην Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη.
Για κάποιους άλλους το ταξίδι σταμάτησε εκεί. Βίαια. Μέσα στις ίδιες λάσπες. Η ελπίδα ότι θα αντικρύσουν ξανά τους συγγενείς τους στη Γερμανία, στη Σουηδία, στην Ολλανδία εξανεμίστηκε.
Το κλείσιμο των συνόρων άφησε χιλιάδες ανθρώπους να ζουν μέσα σε αυτές τις λάσπες, ελπίζοντας στο άνοιγμα των συνόρων και στην έξοδό τους.
Info
Το ταξίδι. Μετακινούμενοι πληθυσμοί
Μουσείο Μπενάκη – Κτίριο Οδού Πειραιώς (Πειραιώς 138)
Διάρκεια: 19/05/2016 – 29/05/2016
Ώρες Λειτουργίας
Πέμπτη & Κυριακή: 10:00 – 18:00
Παρασκευή & Σάββατο: 10:00 – 22:00
Είσοδος Ελεύθερη
Συνδιοργάνωση: “αλληλεγγύη-SolidarityNow” και το Μουσείο Μπενάκη
Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.
Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.