Κωμωδία του Κάρλο Γκολντόνι
Σκηνοθεσία: Κώστας Γάκης

Κάθε Σάββατο 21.00 & Κυριακή 19.00

στο θέατρο Αλφα.Ιδέα

Ο Γκολντόνι πατώντας στη παράδοση του αυτοσχεδιαστικού θεάτρου της Commedia del’ Arte γράφει το 1745 το πληρέστερο ίσως έργο του, με την ιδέα να εξελίξει τις φόρμες του ήδη παρωχημένου αυτού θεατρικού είδους ένα βήμα παραπέρα. Στο πυρήνα του έργου ο Τρουφαλντίνο αναστατώνει και εξαπατεί τους αφελείς αστούς και αριστοκράτες προς όφελος του, όσο αυτοί είναι απασχολημένοι να εξαπατήσουν ο ένας τον άλλο. Ο Γκολντόνι έτσι, θα βρεθεί, μαζί με το Μολιέρο στη Γαλλία, ανάμεσα στους πρωτοπόρους μιας νέας κωμωδίας ηθών. Με υλικό παγιωμένους χαρακτήρες της Commedia, όπως τον διαβολικό και καταφερτζή υπηρέτη, όπου εδώ έχει το πρωταγωνιστικό ρόλο του Τρουφαλντίνο, ο Ιταλός δραματουργός χτίζει μια νέα κωμωδία που δίνει βάση στους χαρακτήρες κάτω από τις μάσκες.

Με αυτοσχεδιαστική διάθεση, η δημιουργική ομάδα της παράστασης παίρνει το πυρήνα (ένα 20% του αρχικού κειμένου) και πάνω σ’ αυτό χτίζει μια σύγχρονη και επίκαιρη κωμωδία. Ενδιαφέρον στοιχείο αποτελεί το γεγονός πως αποφασίζουν να αφηγηθούν την ιστορία χρησιμοποιώντας τη φόρμα του “θέατρο εν θεάτρω”. Η δράση του έργου ξεκινά έπειτα από την εντολή μιας βασίλισσας – καρικατούρας, σαν τις κακές βασίλισσες των παραμυθιών, στους υπηρέτες να της παίξουν θέατρο. Οι υπηρέτες γίνονται ηθοποιοί για να αφηγηθούν την ιστορία και καθ’ όλη τη διάρκεια του έργου βγαίνουν από τους ρόλους τους για να επανέλθουν ξανά με εντολή της. Με το τέχνασμα αυτό το κείμενο του Γκολτόνι έρχεται ακόμα πιο κοντά στην εποχή τους και τις ρίζες του. Το κείμενο συναντά το θεατρικό είδος της Commedia dell’ Arte. Οι ηθοποιοί δηλώνουν εξαρχής την ιδιότητα τους, φοράνε τα προσωπεία τους,  αυτοσχεδιάζουν, πειραματίζονται και αναφέρονται στην επικαιρότητα. Αντιστικτικά, ενώ βουτάνε στις φορμαλιστικές τεχνικές της Commedia δε χάνουν ούτε λεπτό το διαχρονικό των χαρακτήρων που έχει πλάσει ο Γκολντόνι.

Οι συνεχείς αναφορές στην επικαιρότητα προσδίδουν στη παράσταση μια ζωντάνια και μια λαϊκότητα που σε καμία περίπτωση δε λαϊκίζει αλλά αποδεικνύει πως τα μεγάλα κωμικά έργα μπορούν να σταθούν σε κάθε εποχή.

Οι ηθοποιοι (Δρακόπουλος Γιάννης, Ευθυμίου Χρήστος, Κοψιδάς Γιώργος, Λιλικάκης Σταύρος, Μανιατάκου Λήδα, Μουστάκα Αθηνά, Μπιμπής Κωνσταντίνος, Παπουτσάκη Κατερίνα,  Φιλιός Άκης) για δύο ώρες παίζουν με την ενέργεια στο κόκκινο ένα εκρηκτικό παιχνίδι χαρακτήρων και καταστάσεων. Αξιοσημείωτο στοιχείο στις δουλειές της Ομάδας Ιδέα, αποτελεί το γεγονός πως οι ηθοποιοί μοιράζονται ένα κοινό υποκριτικό κώδικα, ακόμη και όταν αυτοί προέρχονται από διαφορετικούς θεατρικούς χώρους με διαφορετικές επιρροές ο καθένας. Η σκηνική παρουσία των ηθοποιών παρουσιάζει μια ομοιογένεια αρκετά σπάνια για το ελληνικό θέατρο.

Το σκηνικό (Μικαέλα Λιακατά) με τις αλλεπάλληλες κόκκινες θεατρικές κουρτίνες διαχωρίζει με πολλούς τρόπους τη σκηνή δημιουργώντας συνεχώς νέους χώρους και νέα επίπεδα δράσης αλλά και τονίζοντας συμβολικά τα πολλά επίπεδα του θεάτρου εν θεάτρω. Μπορώ να πω πως με έκανε να πιστέψω πως η παλιομοδίτικη κόκκινη κουρτίνα μπορεί να χρησιμοποιηθεί ευφάνταστα και στο σύγχρονο θέατρο. Η μουσική (Κώστας Γάκης, Λήδα Mανιατάκου, Άκης Φιλιός) ταιριάζει αρμονικά με το έργο και δείχνει κομμάτι της δράσης του.

Η ομάδα Ιδέα με τους πειραματισμούς της πάνω σε “καθαρόαιμα” δραματικά έργα του Σαιξπηρικού θεάτρου αλλά και τις αρχαιοελληνικής τραγωδιακής παράδοσης (“Ρωμαίος και Ιουλιέττα για 2”, “Το δέντρο του Οιδίποδα”), μας απέδειξαν στη πράξη πως στο θέατρο δεν υπάρχουν καθαρά θεατρικά είδη. Αυτή τη φορά καταπιάνεται με ένα αμιγές κωμικό θεατρικό έργο, που μέσα στην φαινομενική ελαφρότητα του αποκτά βαρυσήμαντες πολιτικές και κοινωνικές προεκτάσεις.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Μετάφραση: Ερρίκος Μπελιές
Δραματουργική επεξεργασία: Ομάδα Ιδέα
Σκηνοθεσία: Κώστας Γάκης
Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα
Σκηνικά:  Μικαέλα Λιακατά
Φωτισμοι: Χριστίνα Θανάσουλα
Μουσική: Κώστας Γάκης, Λήδα Mανιατάκου, Άκης Φιλιός
Βοηθοί σκηνοθέτη: Ίρις Κανδρή και Ανθή Φουντά
Δ/νση Παραγωγής: Λευτέρης Πλασκοβίτης
Παραγωγή: K2L ΑΛΦΑ-ΙΔΕΑ Ε.Ε

ΕΡΜΗΝΕΥΟΥΝ

Δρακόπουλος Γιάννης, Ευθυμίου Χρήστος, Κοψιδάς Γιώργος, Λιλικάκης Σταύρος, Μανιατά -κου Λήδα, Μουστάκα Αθηνά, ΜπιμπήςΚωνσταντίνος, Παπουτσάκη Κατερίνα,  Φιλιός Άκης.

Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.

Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.

[fbcomments width="100%" count="off" num="5"]
//