Το νεοφιλελεύθερο σχέδιο για τις εργασιακές σχέσεις, με φόντο τη σύγκρουση συμφερόντων για τα περιουσιακά στοιχεία του μεγαλύτερου ναυπηγείου της χώρας

Μετά την πώληση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, θα μας φωνάζουν, ανάλογα με την ειδικότητα του καθενός, όταν χρειάζεται να δουλέψουμε, χωρίς καμία εξασφάλιση για το ετήσιο εισόδημά μας, όπως συμβαίνει και στο Πέραμα όπου οι εργαζόμενοι κυνηγούν τα μεροκάματα με το τουφέκι”: ο Πέτρος Αναστασιάδης, μηχανικός, μέλος του Δ.Σ. του σωματείου των εργαζόμνων στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά είναι μεταξύ των 740 ανθρώπων που βρίσκονται στον αέρα διότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη προωθεί την πώληση των Ναυπηγείων χωρίς να λαμβάνει μέριμνα για τη διασφάλιση του εργασιακού τους μέλλοντος.

Συγκεκριμένα, η πρόσκληση για τη διενέργεια ανεξάρτητου πλειοδοτικού διαγωνισμού για την εκποίηση των περιουσιακών στοιχείων των Ελληνικών Ναυπηγείων ΑΕ (ΕΝΑΕ) που έχουν υπαχθεί στη διαδικασία ειδικής διαχείρισης των άρθρων 68 επ. ν. 4307/2014 δεν συμπεριλαμβάνει καμία πρόνοια για τη διασφάλιση των θέσεων εργασίας. Ειδικότερα, στο υπό σημείο 1.2 «Συμβάσεις» αναγράφεται ρητώς ότι: «στα εκποιούμενα στοιχεία του ενεργητικού δεν συμπεριλαμβάνονται οι συμβάσεις εργασίας (ορισμένου ή αορίστου χρόνου) της ΕΝΑΕ με εργαζόμενους, καθώς και οι συμβάσεις της ΕΝΑΕ με τρίτα μέρη».

Mε τροπολογία που κατατέθηκε πρόσφατα στη Βουλή παρατάθηκε ο διαγωνισμός για την πώληση του «στρατιωτικού σκέλους» των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά παρατάθηκε ώς τις 11 Δεκεμβρίου.

Είναι πολύ πιθανό μέχρι τις 11 Δεκεμβρίου να έχει προκηρυχθεί και ο διαγωνισμός για το «εμπορικό τμήμα» των ναυπηγείων, δηλαδή της έκτασης που ανήκει στην ΕΤΑΔ και περιλαμβάνει τη δεξαμενή 5, χωρητικότητας 500.000 τόνων, που θεωρείται η μεγαλύτερη ναυπηγοεπισκευαστική δεξαμενή της Ανατολικής Μεσογείου.

Η ευθύνη ανήκει στην κυβέρνηση, “στόχος της η διάλυση των εργασιακών σχέσεων”

Η κυβέρνηση από την πλευρά της ισχυρίζεται ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απαγορεύει τη μεταφορά των συμβάσεων εργασίας από τη χρεοκοπημένη ΕΝΑΕ στον νέο φορέα, γιατί έτσι θεωρείται ότι υπάρχει συνέχεια μεταξύ των δυο επιχειρήσεων. Σε αυτή την περίπτωση παραβιάζονται οι οδηγίες για την ανάκτηση παράνομων και ασυμβίβαστων κρατικών ενισχύσεων – για τις οποίες η χώρα έχει καταδικαστεί με πρόστιμα δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ.

Ωστόσο, σε απάντηση που έδωσε στη Βουλή (τέλη Νοεμβρίου) ο υπουργός Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρας, σε ερωτήσεις βουλευτών του ΚΙΝΑΛ για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, αναφέρθηκε σε σχετική ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (2019/C247/01).

Ουσιαστικά ακύρωσε τους ισχυρισμούς της κυβέρνησής του: σε υποσημείωση της ανακοίνωσής αυτής τονίζεται ότι σε περίπτωση πώλησης στοιχείων ενεργητικού η Επιτροπή δεν υποχρεούται να λάβει υπόψη το κριτήριο της διατήρησης του εργατικού δυναμικού στο πλαίσιο της αξιολόγησης της για την ύπαρξη ή μη οικονομικής συνέχειας μεταξύ επιχειρήσεων.
Άρα η κυβέρνηση έχει την ευχέρεια να μεριμνήσει για τη διατήρηση των θέσεων και των συμβάσεων εργασίας!

“Πρόκειται για συνειδητή πολιτική επιλογή, λόγω των νεοφιλελεύθερων ιδεοληψιών της σημερινής κυβέρνησης. Στόχος τους είναι ο επενδυτής να έχει λυμένα τα χέρια ώστε να επιβάλλει ατομικές συβάσεις εργασίας, εργολαβοποίηση, ελαστικές σχέσεις στο καταρτισμένο εργατικό δυναμικό των Ναυπηγείων”, σχολιάζει ο Π. Αναστασιάδης.

Μετά το “αυτογκόλ” Σταϊκούρα, η αξιωματική αντιπολίτευση επανήλθε στο θέμα, μέσω επίκαιρης ερώτησης του Δημήτρη Βίτσα, ο οποίος κάνει λόγο για προκλητική σιωπή της Κυβέρνησης στο ζήτημα των εργαζομένων των Ελληνικών Ναυπηγείων ΑΕ (ΕΝΑΕ).

Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ζητάει από την κυβέρνηση να εξασφαλίσει το εργασιακό μέλλον των εκατοντάδων εργαζομένων των ΕΝΑΕ αλλά και των 66 εργαζομένων της πρώην διεύθυνσης τροχαίου υλικού (οι τελευταίοι είχαν μεταφερθεί από το 2014 και εργάζονται με διαφορετική σύμβαση από τους υπόλοιπους εργαζομένους του ναυπηγείου στο Ναύσταθμο της Σαλαμίνας και αντιμετωπίζουν, ομοίως, το φάσμα της ανεργίας).

Σημειώνεται επίσης ότι, στους εργαζομένους έχουν ήδη επιδικασθεί με δικαστικές αποφάσεις αποδοχές ύψους περίπου 120 εκατομμυρίων ευρώ, τις οποίες διεκδίκησαν από τα ΕΝΑ. Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ καλεί την κυβέρνηση να εξασφαλίσει την καταβολή στους εργαζομένους του συνόλου των οφειλόμενων χρημάτων.

Επιχειρηματικές κόντρες, αβέβαιο το μέλλον του εμπορικού τμήματος

Εξίσου σκαδαλώδες είναι και το γεγονός ότι δεν προβλέπεται κανένας όρος για την αξιοποίηση του “εμπορικού τμήματος”, την ώρα που η κυβέρνηση τηρεί σιγή ιχθύος για το ζήτημα. Είναι δεδομένο ότι δεν έχει ξεκάθαρη στρατηγική για την ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία της χώρας, με αποτέλεσμα το «εμπορικό τμήμα» των ναυπηγείων να κινδυνεύει να γίνει ένα νέο “Ελληνικό” με επενδύσεις σε εντελώς διαφορετική κατεύθυνση.

Σε αυτό το φόντο διεξάγεται η κόντρα των διεκδικητών για το στρατιωτικό σκέλος των Ναυπηγεών: τον όμιλο Northstar του Θεόφιλου Πριόβολου (φέρεται να διατηρεί στενές σχέσεις με το Μέγαρο Μαξίμου και την ίδια την οικογένεια Μητσοτάκη) και στην Onex του Πάνου Ξενοκώστα, ο οποίος θεωρείται ο εκλεκτός της αμερικανικής πλευράς προκειμένου να περιοριστεί η οικονομική κυριαρχία της Cosco στην περιοχή. Έχει, μάλιστα, τη συνδρομή του αμερικανικού χρηματοδοτικού οργανισμού DFC. Είναι χαρακτηριστικό ότι, στα εγκαίνια των ναυπηγείων στο Νεώριο της Σύρου (τέλη του 2019), τα οποία πλέον λειτουργούν υπό τη διεύθυνση της Onex, οι προσκλήσεις είχαν σταλεί απευθείας από την πρεσβεία των ΗΠΑ στην Αθήνα!

Oι δύο “αντίπαλοι”, αντάλλαξαν στις 25/11 αιχμηρές ανακοινώσεις, διαψεύδοντας τις φήμες ότι οι ίδιοι ζήτησαν παράταση του διαγωνισμού. Ωστόσο, δεν αποκλείεται να γίνει παρασκηνιακά η “μοιρασιά” και η μία πλευρά να κατοχυρώσει το στρατιωτικό σκέλος αφήνοντας στην άλλη το εμπορικό.

Οι εξηγήσεις που δίνονται από την πλευρά του ειδικού εκκαθαριστή που έχει αναλάβει την εκποίηση των περιουσιακών στοιχείων του μεγαλύτερου ναυπηγείου της χώρας είναι ότι η παράταση δεν αφορά μόνο τον Σκαραμαγκά αλλά και άλλες επιχειρήσεις που τελούν υπό καθεστώς ειδικής διαχείρισης και ψηφίστηκε από την κυβέρνηση λόγω των κωλυμάτων που προκαλούν σε ενδιαφερόμενους επενδυτές τα περιοριστικά μέτρα για τον κορονοϊό.

Σε κάθε περίπτωση, οι εργαζόμενοι αγωνιούν για το μέλλον τους και θεωρούν, σύμφωνα με τον Π. Αναστασιάδη, ότι η κυβέρνηση οφείλει να ακυρώσει την προκήρυξη του διαγωνισμού και, στην επόμενη ημέρα, να διασφαλίσει τις θέσεις εργασίας, τα δικαιώματα και τα δεδουλευμένα των εργαζομένων, καθώς και το δημόσιο συμφέρον και τη βιώσιμη λειτουργία των Ναυπηγείων.

*Το ρεπορτάζ δημοσιεύτηκε πρώτα στο left.gr

Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.

Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.

[fbcomments width="100%" count="off" num="5"]
//