class (1)Το φάντασμα της διαθεσιμότητας στοιχειώνει εκπαιδευτικούς και μαθητές

«Τι επάγγελμα να κάνω τώρα στα 59 μου; Έχω 3 πτυχία και 2 μεταπτυχιακά και τον Ιούλιο τέθηκα σε διαθεσιμότητα. Αν προσπάθησα για κάτι στη ζωή μου, αυτό ήταν να γίνω εκπαιδευτικός. Αυτό έμαθα να κάνω καλά, και το έκανα με μεράκι. Αυτό είναι το ευχαριστώ που υπηρέτησα τόσα χρόνια τη δημόσια εκπαίδευση;».

Ο Νίκος Κικάκης, καθηγητής της Τεχνικής Εκπαίδευσης στους τομείς της οδοντιατρικής και της οδοντοτεχνικής εδώ και 26 χρόνια, και Διευθυντής του 6ου ΕΠΑΛ Αθηνών τα τελευταία έξι, βρίσκεται ανάμεσα στους συνολικά 1,874 εκπαιδευτικούς των ΕΠΑΛ – ΕΠΑΣ που έχουν τεθεί σε διαθεσιμότητα.

Όταν σε απολύουν σε αυτή την ηλικία, γίνεσαι όμηρος των συνθηκών: δεν είσαι τόσο «μεγάλος» για να συνταξιοδοτηθείς, δεν είσαι τόσο νέος για να μπορείς να είσαι ευέλικτος στις αλλαγές. Πόσω μάλλον να αναγκάζεσαι να αλλάξεις επάγγελμα, σε μια χώρα που παραπαίει στο βούρκο της ανεργίας και της ανασφάλειας ολοένα και περισσότερο.

Σε διαθεσιμότητα οι καθηγητές – μετέωροι οι μαθητές

«Οργή και αγανάκτηση. Αυτό ένιωσα. Τώρα, σήμερα, η κατάντια της κυβέρνησης οδηγεί τους καθηγητές σε βίαιη μετακίνησή τους σε άλλους τομείς και θέσεις ή στην απόλυση. Και τι θα απογίνουν οι μαθητές χωρίς τους καθηγητές τους;» διερωτάται αγανακτισμένος ο Νίκος Κικάκης.

Η διαθεσιμότητα των εκπαιδευτικών δεν θα μπορούσε παρά να επηρεάσει και τους ίδιους τους μαθητές, που μέχρι στιγμής έχουν χάσει εκατοντάδες ώρες μαθημάτων τέσσερις μόλις μήνες πριν από τις Πανελλαδικές εξετάσεις. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία της ΟΛΜΕ, 927 ήταν συνολικά τα κενά σε εκπαιδευτικό προσωπικό στα Τεχνικά και Επαγγελματικά Λύκεια τον Οκτώβριο, ελάχιστα από τα οποία έχουν καλυφθεί μέχρι σήμερα από ωρομίσθιους.

Απόδειξη της προχειρότητας (ή της στόχευσης;) του Υπουργείου Παιδείας δεν είναι μόνο το γεγονός ότι οι εκπαιδευτικοί που τέθηκαν σε διαθεσιμότητα δεν ήταν ούτε υπεράριθμοι, ούτε περιττοί. Είναι ότι κατήργησε ολοκληρωτικά τρεις τομείς από τα Τεχνικά και Επαγγελματικά Λύκεια οι οποίοι, μάλιστα, ήταν στις πρώτες επιλογές των μαθητών: Υγείας Πρόνοιας και Εφαρμοσμένων Τεχνών (23% των μαθητών των ΕΠΑΛ) και Αισθητικής – Κομμωτικής (60% των ΕΠΑΣ). Ειδικότητες που προσφέρονται σε αφθονία και με… το αζημίωτο από ιδιωτικές σχολές.

Αν μία μαθήτρια ήθελε να ασχοληθεί με την κομμωτική, τώρα πια έχει δύο επιλογές: ή να αλλάξει ειδικότητα και διαλέξει από όσες έχουν απομείνει στο σχολείο της, ή να πάει σε μια ιδιωτική σχολή. Μπρος γκρεμός και πίσω ρέμα. Μαθητές που είχαν επιλέξει για παράδειγμα, την οδοντοτεχνική, άλλαξαν ακόμη και σχολείο προκειμένου να βρουν καθηγητή της ειδικότητάς τους που δεν είναι σε διαθεσιμότητα. Ενώ άλλοι, δεν διδάσκονται ούτε τα Πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα με αποτέλεσμα να τελειώσουν ένα σχολείο χωρίς να έχουν καν αποκτήσει την ειδικότητά τους.

«Αν ο Υπουργός Παιδείας δεν βρει λύση για τους εκπαιδευτικούς θα απολυθούν, τότε ο Προέδρος της ΟΛΜΕ θα απολυθεί με εκείνους»

Η διαθεσιμότητα των εκπαιδευτικών λήγει σε λιγότερο από 1,5 μήνα, και ήδη 474 εκπαιδευτικοί οδηγούνται στην απόλυση. Το Υπ. Παιδείας έχει προκηρύξει 1,400 θέσεις εργασίας, οι οποίες προβλέπουν ακόμη και αλλαγή επαγγέλματος, κλάδου, ακόμα και υπουργείου. Ο Υπ. Παιδείας, πριν λίγες ημέρες απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Τ. Κουράκη στη Βουλή, δεσμεύτηκε για 200 νέες θέσεις για τους καθηγητές που έχουν τεθεί σε διαθεσιμότητα σε τομείς Υγείας, χωρίς όμως να δώσει γραπτές εγγυήσεις ή χειροπιαστά στοιχεία. «Για προεκλογική πρόβα» κάνουν λόγο οι εκπαιδευτικοί.

Ο Πρόεδρος της ΟΛΜΕ, Θέμις Κοτσιφάκις, τέθηκε και εκείνος σε διαθεσιμότητα τον περασμένο Ιούλιο. Ερωτηθείς αν θα συμπληρώσει την αίτηση για την επανατοποθέτησή του, ο κ. Κοτσιφάκης γέλασε πικρά και απάντησε πως «αν δεν βρεθεί λύση για τους εκπαιδευτικούς που θα οδηγηθούν οριστικά στην απόλυση, τότε θα είμαι μέσα σε αυτούς. Και τότε, ο Υπουργός Παιδείας, θα έχει απολύσει μαζί με εκείνους και τον Πρόεδρο της Ομοσπονδίας των Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης».

«Θα επιστρέψουμε στα σχολεία μας και θα είναι ντάλα μεσημέρι»

Θέλει κότσια την ώρα που φτάνεις στο χείλος του γκρεμού, να ισορροπείς και να στέκεσαι και πάλι στα πόδια σου. Όλο αυτό το διάστημα, οι εκπαιδευτικοί μαζί με την ΟΛΜΕ έχουν πραγματοποιήσει δεκάδες κινητοποιήσεις διεκδικώντας το αυτονόητο: τη δουλειά τους. Ο Νίκος Κικάκης δηλώνει αποφασισμένος και αισιόδοξος. «Δεν θα μείνουμε με σταυρωμένα τα χέρια. Πολλοί εκπαιδευτικοί νιώθουν απογοητευμένοι, κάποιοι έχουν και ψυχικές διαταραχές βλέποντας τη ζωή τους να διαλύεται. Μέσα από τους κοινούς αγώνες και την αλληλεγγύη, παίρνουμε κουράγιο ο ένας από τον άλλο. Νιώθουμε την ανάσα ο ένας του άλλου. Και όπως λέω εδώ και καιρό σε όλους στους συναδέλφους μου – “Θα επιστρέψουμε στα σχολειά μας και στους μαθητές μας. Θα επιστρέψουμε. Και θα είναι ντάλα μεσημέρι”».

Χρύσα Βαϊνανίδη

Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.

Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.

[fbcomments width="100%" count="off" num="5"]
//