Ρεπορτάζ από τη χτεσινή πορεία στο κέντρο της Αθήνας – Με δυναμική και μαζική παρουσία στην κινητοποίηση για τη διεκδίκηση του εργασιακού τους μέλλοντος, οι άνθρωποι του πολιτισμού ακύρωσαν στην πράξη τον νόμο Χρυσοχοΐδη για τις διαδηλώσεις
Στην επίσημη «πρώτη» του ο νόμος Χρυσοχοΐδη για τον περιορισμό των διαδηλώσεων απέτυχε παταγωδώς. Στην απαίτηση της αστυνομίας να πάνε κατ’ ουσίαν οι διαδηλωτές απ’ το πεζοδρόμιο, περιοριζόμενοι σε δύο λωρίδες κυκλοφορίας στην Πανεπιστημίου, οι τελευταίοι απάντησαν με το σύνθημα «όσοι νόμοι και να ψηφιστούν, οι διαδηλώσεις θα συνεχιστούν» και απλώθηκαν σε όλο το πλάτος της Πανεπιστημίου. Άλλωστε, όπως τόνισαν, ο μόνος τρόπος για να τηρηθούν οι αποστάσεις ασφαλείας με τόσο πολύ κόσμο ήταν να βγουν στον δρόμο.
Στην επίσημη πρώτη του νόμου Χρυσοχοΐδη αποδείχτηκε ότι στο πεδίο τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά σε σχέση με τα χαρτιά. Αποδείχτηκε ότι η απόφαση να γίνει ποδαρικό στην κινητοποίηση του κλάδου που έχει πληγεί περισσότερο από κάθε άλλο μέσα στην περίοδο της πανδημίας ανταποκρινόταν περισσότερο σε ευσεβείς πόθους παρά στην πραγματικότητα.
Η εικόνα των εργαζομένων στην Τέχνη, που κατέβηκαν χθες άλλη μια φορά στον δρόμο ώστε να διεκδικήσουν την επιβίωσή τους, βρισκόταν σε πλήρη αντιστοιχία με το σύνθημα που φώναζαν «είμαστε μαζί, μαζί και δυνατοί, της Τέχνης οι εργαζόμενοι υψώνουνε φωνή».
Έσπασαν τον τρόμο στον δρόμο. Δεν τους πτόησε ούτε η στάση της αστυνομίας, η οποία πρώτη φορά στα χρονικά δημοσίευσε σχετική απόφαση για κινητοποίηση, ούτε η αισθητά αυξημένη και πρωτοφανής παρουσία αστυνομικών δυνάμεων σε διαδήλωσή τους με διμοιρίες ΜΑΤ και ΥΜΕΤ.
Ούτε ακόμη η ψυχολογική πίεση που ασκούσαν στελέχη της αστυνομίας κατά τη διάρκεια της πορείας, όταν στελέχη της απευθυνόμενα στον πρόεδρο της ΠΟΘΑ (Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος – Ακροάματος) Κώστα Κεχαγιόγλου έλεγαν ότι «μετά εσύ θα έχεις τη ευθύνη» επιχειρώντας να τον καταχωρίσουν ως διοργανωτή της διαδήλωσης (άρα και υπεύθυνο για ό,τι συμβεί) κατά τα πρότυπα του νόμου.
Όπως μας εξήγησε ο ίδιος, πρόκειται για μια αυθαίρετη ενέργεια, καθώς για τη διαδήλωση η αστυνομία δεν ενημερώθηκε ατομικά από τον ίδιο, αλλά από την Ομοσπονδία.
Σχολιάζοντας την ανακοίνωση της αστυνομίας τόνισε ότι «τα αντανακλαστικά της κυβέρνησης, που είναι ανύπαρκτα όταν χρειάζεται να φτιάξει προστατευτικό πλαίσιο για τον πολιτισμό και να θεσπίσει κανόνες λειτουργίας, ενεργοποιούνται ταχύτατα όταν είναι να καταστείλει τη διεκδίκηση των δίκαιων αιτημάτων μας».
Παρά τις αντιξοότητες οι εργαζόμενοι στην Τέχνη πραγματοποίησαν την πορεία τους χωρίς άλλα εμπόδια. Εξαίρεση αποτέλεσαν οι πορτοκαλί κώνοι που είχαν τοποθετήσει οι αστυνομικοί σε όλη τη προγραμματισμένη διαδρομή από τα Προπύλαια έως το Μέγαρο Μαξίμου, προκειμένου να οριοθετήσουν τον χώρο όπου θα μπορούσαν να κινηθούν οι διαδηλωτές.
“Να κάνουμε κι εμείς αυτό που αγαπάμε”
Στα Προπύλαια ο ένας μετά τον άλλον οι ομιλητές από τα σωματεία και τους συλλόγους προειδοποιούσαν ότι ο κλάδος έρχεται αντιμέτωπος «με τον πιο δύσκολο χειμώνα που έχει υποστεί ποτέ». Όπως εξηγεί η ΠΟΘΑ:
“Μετά το ανεξέλεγκτο άνοιγμα του τουρισμού -για να εξυπηρετηθούν συγκεκριμένα συμφέροντα- και την άνοδο των κρουσμάτων του κορωνοϊού, ο κλάδος μας βίωσε έναν δεύτερο θάνατο, με την ακύρωση των έστω και λίγων εκδηλώσεων που είχαν προγραμματιστεί. Γίναμε όλοι θύματα μιας απίστευτης ασυνέχειας του κράτους και της διοίκησης:
* Κάθε υπουργείο δηλώνει αναρμοδιότητα και ουσιαστικά άγνοια των επί χρόνια γνωστών προβλημάτων.
* Το υπουργείο Πολιτισμού εκδίδει εγκυκλίους με υγειονομικά πρωτόκολλα για τις πολιτιστικές εκδηλώσεις.
* Ο υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας ανακοίνωσε προφορικά αυστηρότερα μέτρα, που όμως ποτέ δεν ενσωματώθηκαν σε ΦΕΚ.
* Περιφέρειες αυτονομήθηκαν και αποφάσισαν διαφορετικά, δήμοι ακύρωσαν εκδηλώσεις και φεστιβάλ.
Και μέσα σε αυτό το πλαίσιο η ερχόμενη σεζόν διαφαίνεται ακόμα πιο εφιαλτική. Χωρίς καμία απολύτως δικαιολογία, τη στιγμή που τα κλειστά σινεμά λειτουργούν κανονικά (για να μην μιλήσουμε για τα αεροπλάνα ή τα καράβια) δεν υπάρχει -ακόμα- κανένα πλαίσιο λειτουργίας των χειμερινών χώρων πολιτισμού και η ‘νέα κανονικότητα’ είναι οι απλήρωτες πρόβες με υπόσχεση αμοιβής και η κατακρήμνιση των αμοιβών”.
Σε εξέλιξη η πορεία Εργατών Πολιτισμού
Σε εξέλιξη η μεγάλη πορεία των εργατών του πολιτισμού αυτή την ώρα. Οι διαδηλωτές έχουν περάσει στο οδόστρωμα με κατεύθυνση προς το Μέγαρο Μαξίμου. Της πορείας προπορεύονται δυνάμεις της αστυνομίας.
Gepostet von 3point magazine am Donnerstag, 10. September 2020
«Είμαστε φιμωμένοι» μας λέει η λυρική τραγουδίστρια Μαργαρίτα Συγγενιώτου, η οποία φοράει μια φιμωμένη μάσκα με δυο ταινίες σε σχήμα χιαστί. Όπως εξηγεί:
«Άμα δεν ξέρεις σε τι συνθήκες θα δουλέψεις, για την ακρίβεια αν οι συνθήκες θα σου επιτρέψουν να δουλέψεις, αυτό είναι φίμωση. Οι μόνοι που θα μπορούν να παραγάγουν πολιτιστικό έργο θα είναι τα μεγάλα ιδρύματα. Αυτοί που έχουν χρήματα, οι μεγάλοι παραγωγοί. Οπότε η μικρή δημιουργία, η underground δημιουργία, η εκτός πλαισίου δημιουργία καταστρέφεται».
Καταλήγοντας στο Μέγαρο Μαξίμου η ΠΟΘΑ παρέδωσε στο γραφείο του πρωθυπουργού ένα κείμενο με τα αιτήματα των εργαζομένων.
Το φινάλε της κινητοποίησης υπέγραψαν μουσικοί με κρουστά κιθάρες και πνευστά, παίζοντας το “Bella Ciao” μπροστά από τις τρεις κλούβες που είχαν φράξει τον δρόμο στην Ηρώδου Αττικού.
Όπως διαμήνυσε ο Κώστας Κεχαγιόγλου, η μαζικότητα και ο παλμός της κινητοποίησης δείχνουν πώς θα είναι οι επόμενες. «Στις οποίες θα πρέπει να είναι και οι πρωταγωνιστές» σχολίασε παίρνοντας τον λόγο ο πολύπειρος ηθοποιός Σπύρος Μπιμπίλας καλώντας τους παλαιότερους και καταξιωμένους ηθοποιούς να στρέψουν το βλέμμα τους και στις γενιές καλλιτεχνών που ακολουθούν.
Όπως στη φοιτήτρια Δραματικής Σχολής που ζητούσε κατά τις ομιλίες που έγιναν στα Προπύλαια στην αρχή της κινητοποίησης: «Να μην πάνε οι κόποι μας χαμένοι. Να κάνουμε κι εμείς αυτό που αγαπάμε!».
*Το ρεπορτάζ δημοσιεύτηκε πρώτα στην εφημερίδα Αυγή
Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.
Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.